Bosco, världens bästa Bosco!

Funderingar på att köpa hund efter nästan ett år utan hund började i slutet av 2004. Jag funderade och funderade, vilken ras skulle det bli. Hade levt med BC länge och gillar skarpt den rasen men kände inte att tiden riktigt fanns för en BC. Valet stog därför mellan austalien shepheard och korthårig collie. Jag ville ha en hund som var med på det mesta, en träningskompis, men jag hade inga planer på att tävla eller ställa ut min hund. Timmar spenderades på SKKs hunddata för att hitta den perfekta hunden och när jag hittade en trefärgad korthårig collie valp i Kumla var funderingarn över. 
Valpen hette Oneway´s Powerplay och kallades av uppfödaren Lennart men fick efter en del klurande heta Bosco till vardags. Bosco hämtades i Kumla 19 mars 2005 och var en liten busig grabb som fyllde mina dagar och kvälla med valpupptåg 
Ibland så snäll och söt. 
Och ibland (precis som valpar ska) mer vild än tam!
Som en liten terrorist med snälla kompisen Leasa
Men en liten valp växer fort och Bosco blev snabbt en snygg grabb.
Trots att jag inte skulle tälva eller ställa ut min hund så provade vi att åka på lite utställningar med Bosco. Han blev som valp BIR på flertalet utställningar varav han blev BIR och BIS-2 valp på collie-SM i augusti det året!
Den mesta tiden tillsammans tillbringades dock i skogen och helt plötsligt hade den lilla valpen blivit en högbent junior. Men fortfarande lika snäll, glad och busig!
Bosco skaffade sig redan som ung en egen sovstil :)
Helt plötsligt fyllde Bosco 1 år i januari 2006 och fick en apa i födelsedagspresent 
Vinter blev vår och vår blev sommar. Bosco fick börja träna agillity och var riktigt duktig!
Han fortsatte att fylla sina dagar med roliga aktiviteter. 
Året gick och 2007 hade Bosco hunnit bli 2 år
Vi hade tränat och tränat och äntligen kände jag mig redo för att starta i lydnads 1:an. Och det gjorde vi och fick tre första pris och därmed LPI, oj så nervös jag var under dessa tävlingar men Bosco han gjorde sitt bästa ändå. Ett par pallplaceringar blev det också.
Vi började även träna sök under 2007 och det är bland det bästa vi har gjort tillsammans. Året gick och vi tränade vidare, ställde ut en del och hade roligt tillsammans!
 
2008 startade bra! Bosco fick två svenska CACIB på utställning. 
 
Vi tävlade apellen i sök och blev uppflyttade! Och fick ett förstapris i lydnadsklass II! 
Dock skadade Bosco sig illa hösten 2008 och var tvungen att amputera en tå. Valet stod mellan att amputera tån eller ta bort honom och valet var lätt. 
 
Efter operationen följde en period med besvär och men Bosco kom igen och prognosen var att han skulle kunna fungera som vilken hund som helst. Året 2009 började vi om med sökträningen och bitvis gick det riktigt bra men ibland blev Bosco halt på sitt vänstra framben men inget fel i tassen kunde hittas. Vi tränade så mycket som det gick och ställde ut lite under det året. Jag var riktigt orolig för att inte min Bosco skulle kunna fungera och vara haltfri. Han var ju bara 4 år och hade redan dessa besvär.
Men hältorna avtog och 2010 var vi igång igen med träning och tävling: Vi tävlade lydnads klass II och fick två första pris och därmed en ny titel LPII. Vi tävlade lägre klass sök och blev godkända, Några utställningar han vi också med och höjdpunkterna var när Bosco fick ett CACIB i Rovaniemi samt cert och CACIB i Tromsö. Bosco fick genom detta en ny titel C.I.B!
 
Bosco vilar upp sig på hotellrummet i Tromsö efter en dag på hundutställning.
 
Bosco 2010.
 
2011 blev Bosco 6 år och vi tränade vidare. Sök var fortfarande det vi tyckte var roligast!
 
Vi var även på några utsällningar med lite blandade resultat.
 
Bosco var pigg och fräsh och vi startade lägre klass och blev uppflyttade till högre klass med 9-9 på söket! Lyckan var total! Bosco blev genom det Svensk och Norsk utställnings champion. Bättre avslutning på säsongen kunde vi inte få!
 
Våren 2012 började Bosco halta lite grann på ett framben. Han tog det relativt lungt och var bara på några utställningar. Han blev BIR och BIS-4 på bruksutställning i Piteå
 
Men Boscos framben gjorde det omöjligt att forsätta träna sök och han fick bli "pensionär" på heltid. Att leva ett aktivt familjehundsliv fick räcka, Det visade sig att Bosco hade en skada i höger carpalled förmodligen efter flera års över ansträngning pga av den amputerade tån på vänster framtass. 
 
Mycket simmning blev det under sommare för att träna frambenen skonsamt.
 
2013 blev Bosco 8 år och debuterade  i veteranklass på utställning med att bli BIR och BIS-2 veteran. Han är forfarande samma glada, snälla hund även om han tycker att han är pensionär och får göra lite som han vill. 
 
 
Väldens finaste Bosco, C.I.B LPI LPII NO UCH SE UCH Oneway´s Powerplay ♥


Kommentarer
Carro

Oj ni har hunnit med mycket. Duktiga ni är! Hoppas att det blir ett härligt år utan hälta.

Svar: Tack.....
kortisgrabbarna.blogg.se

2013-04-08 @ 08:12:23
URL: http://carro107.blogspot.se/
sauron & tyra

hej!

jag ska operera bort en tå på min hund nästa vecka, är nervös inför den... jag är rädd att han inte kan fortsätta och vara en draghund. tror du det att det inte några problem?

Svar: Hej! Bosco har kunnat leva ett ganska så aktivt hundliv trots den amputerade tån. Prata med din veterinär, den kanske kan hjälpa dig med en prognos. Hoppas att allt går bra och lycka till! /Åsa
kortisgrabbarna.blogg.se

2013-11-27 @ 21:39:41
URL: http://www.sauronandtyralife.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0