Sökläger!

Jag och Salo har gått ett tredagars sökläger. De första två dagarna tränade vi enbart sök men den sista dagen tränade vi lydnad och uppletande. 
 
Vi tränade sök både förmiddag och eftermiddag och det blev total fyra pass under dessa dagar. 
 
Första passet fick vi välja fritt vad vi ville göra och instruktören skulle se var vi låg i våran träning. Vi var i ganska stenig ruta och jag valde att ha tre markeringsövningar med fast rulle samt ett tomslag däremellan. Första figgen i första hörnet gick bra, figgen i andra hörnet missade han då han inte gick ut helt på djupet. Jag skickade om honom och då markerade han figgen men gick lite vilse på påviset. I övrigt gick det bra men han är inte helt försjust i mycket stenig terräng. 
Det andra passet under första dagen gick i terräng som är något mindre stenig men mer bergig på ena sidan och ganska platt på andra sidan. Jag fick i denna ruta inte veta var instruktören lagt fuguraneterna och det var en rolig övning. Hade fyra figuranter på ca 100 meter men missade en som låg i berget. Annars skötte han sig bra men blev jätte trött. 
 
Andra dagens första sökpass gick i mer terräng som är mer skogig men som sluttar mycket neråt åt båda hållen från stigen. Återigen ovetnades om var instuktören placerat figuranterna. I denna ruta var det tre figuranter utplacerade på ca 130-150 meter och Salo skötte sig bra. Gjorde fina tomslag men blev trött på slutet och fick lite stoppar då men han gick ut och fick figurant så det blev en bra övning. På eftermiddagen tränade vi i riktigt klippig terräng och återigen fick Salo besvär då han inte tycker om det steniga underlaget. Men han gick ut till slut och fick träff hon figurant. Jag måste gå mer i riktigt stenig och besvärlig terräng så han lär sig. Mer jag måste tänka på är var jag skickar min hund samt att ha en plan. Jättebra saker att bli påmind om!
 
Sista dagen tränade vi uppletande. Salo gick i fullstor ruta utan att jag visste var föremålen var placerade. Han fick in tre av fyra föremål men blev efter många tomskick trött . Försökte att kasta ut föremål på väg in för att belöna honom men fick intre riktigt till det. På eftermiddagen tränade vi lydnad. Valde att fokusera på linförighet, apportering och kryp. Fick lite tips och ideér på hur jag kan arbeta med apporteringen där framförallt gripande (flams och bus) och ingången är problemet. Krypet har vi bara börjat med men alltid bra att få någon annans ögon på momenet. Salo var jättetrött under lydnadsträningen och den blev inte den bästa pga det. Annars är de riktigt bra att se andra hundar som har andra moment som de behöver hjälp med. Kul och givande har det varit.
 
Bosco har fått vara med och valla sökrutor och det är en viktig uppgift. Var ut i kväll och gick i skogen och fotade grabbarna lite när de busade i ett sandtag. Salo fyller för övrigt 2 år idag!
 



Kommentarer
Carina

Grattis Salo ! Inte klokt vad fort det går !
Och Bosco, jag gillar verkligen honom :)

Svar: Tack Carina! Jag gillar också min äldre herre :)
kortisgrabbarna.blogg.se

2013-06-09 @ 19:12:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0